Ízek & Horizontok

Felfedezni Mexikót - 4. rész

Négy nap Mexikóváros dzsungelében - Beszámoló

2024. július 10. - davidkrny

20240422_131930_2.jpgMexikóvárosba megérkezni semmihez sem hasonlítható élmény. Minden nagyon nagy, tágas, ám egyszerre szűkös és letaglózó is. A világ egyik legnagyobb városában 21 millió ember él, területe pedig háromszor nagyobb mint Budapesté. A város a tengerszint fellett több mint 2200 méterrel, egy ősi vulkán körtűjének fennsíkján, egy valaha volt hatalmas tó helyén fekszik.

Ez a poszt Mexikóvárosról, és általános mexikói tapasztalatainkról szól. Az első részben a Yucatán-félsziget karibi partjait mutatom be. A második rész a félsziget északnyugati államáról szól. A harmadik részben pedig Chiapas államban járunk.

Mi 3 és fél napot töltöttünk Mexikóvárosban, s mivel ennek jelentős részét a szállásunkon betegeskedve töltöttük, egy-két helyre nem jutottunk el, ahová szerettünk volna.

Valószínűleg még San Cristóbalban egy tojásos vagy tejtermékes ételtől több napig tartó gyomorrontásunk volt, amit csak intenzív gyógyszerezéssel és diétával tudtunk helyretenni. Emiatt is alább összegyűjtöttem néhány általános tapasztalatot Mexikóról.

Szegénység és korrupció

Mexikó a világ legszegényebb országai közé tartozik; a lakosság közel fele a szegénységi küszöb alatt él. A legnagyobb problémát azonban a kiugróan nagy társadalmi különbségek okozzák; a leggazdagabb 10% harmincszor annyit keres, mint a legszegényebb 50%. Ezt csak tetézi a világszinten is kimagasló korrupció. Turistaként ebből azt érzékeljük, hogy az általános szegénység közepén itt-ott magas kerítéssel elkerített villák, toronyházak és luxusszállodák emelkednek ki. Jellemző továbbá, hogy minden ami a helyieknek szól, kicsit rosszabb minőségű, ám nagyságrendekkel olcsóbb, mint azok a termékek és szolgáltatások, amiket a külföldieknek kínálnak. Ezzel a kettőséggel idővel ugyan megbékél az ember, de mi sehol sem tudtuk teljesen figyelmen kívül hagyni.

Egészségügyi állapotok

Mexikóban nem iható a csapvíz, így mosakodáson kívül másra nem használható, még a zöldséget, gyümölcsöt is tisztított vízben kell megmosni, és fogmosáshoz is ez ajánlott. Általánosságban sok a szemét az utak mentén, de a városokban ez kevésbé jellemző.

Étkezés

A mexikói ételek, italok világszerte ismertek és kedveltek. Ilyen finom tortillát, salsákat és friss avokádót máshol alig lehet találni. Az agua de jamaica, hibiszkuszital az egyik kedvencünk volt, de szuper söröket is ittunk, mint például a XX, a Modelo vagy a Bohemia márkák. De a michelada nevű salsával, sóval és chilivel készülő sörkoktélt nem szerettük.
Mielőtt azonban belevágnánk a kulináris élvezetekbe érdemes odafigyelni, hogy honnan és mit eszünk. Ha kicsit is bizonytalanok vagyunk az étterem higiéniájában, ragaszkodjunk a jól átsütött ételekhez. A salsákat olykor szobahőmérsékleten tartják, így elszaporodhatnak bennük különféle baktériumok. A csapvizet használhatják friss saláták megmosásához, vagy jég készítéséhez is. Ez viszonylag ritka jelenség, és turisták által látogatott helyeken egyáltalán nem jellemző, de egy kevésbé bizalomgerjesztő helyen jó erre figyelni.

Közlekedés

Mexikóban a távolsági közlekedést repülővel és buszokkal oldják meg. A repülés nem drága, a menetrend pedig sűrű a nagyobb városok között. A buszozás viszont kifejezetten olcsó, és kalandjainkról az előző posztban már esett szó.
A közutak közepes állapotban vannak, noha az egész ország és a városok is autós közlekedésre vannak berendezkedve. Kocsival bárhová el lehet jutni, de sokkal lassabban mint azt az ember gondolná. A KRESZ az amerikaival megegyező, így például az autópályán több helyen baloldalt visszaforduló sávok vannak. A körforgalom formájú kereszteződések is lámpával vannak szabályozva, és nincs jobbra tartási kötelezettség. Úton-útfélén fekvőrendőrök lassítják a forgalmat. Nekünk 1-2 napba tellett felvenni a ritmust, és a Yucatán-félszigeten egyáltalán nem tűnt veszélyesnek vezetni.

Biztonság

Mexikót sokan veszélyes helynek gondolják. A drogokhoz és kartellekhez kapcsolódó erőszak elsősorban nem a turisták ellen irányul, így attól látogatóként nem igazán kell tartani. Kisebb lopások előfordulhatnak a nagyobb városokban, mint mindenhol máshol is, némi elővigyázatossággal viszont még ezt is elkerülhetjük. Általános szabály, hogy éjszaka csak biztonságos környéken legyünk az utcán, és fontos iratokat, nagy értéket még nappal se hordjunk magunkkal. Mi több estén is voltunk kint Mexikóvárosban, és egyszer sem éreztük magunkat veszélyben.
A rendőri és katonai készültség meglepő volt számunkra. Az utakon állig felfegyverzett, géppuskás katonák járőröztek, akikkel kb. félóránként találkoztunk. A rendőrség pedig több helyen is, elsősorban másodrendű főutakon és nagyobb városok előtt ellenőrző állomásokat üzemeltet. Itt jellemzően lépésben kell haladni, s figyelni, hogy meg akarnak-e állítani. Minket kétszer ellenőriztek, de miután mondtuk, hogy hová tartunk, külföldiek vagyunk és bérautónk van, minden további nélkül továbbengedtek.

Nyelv

A turizmusban sokan beszélnek, vagy legalábbis értenek angolul, jó ha tudunk pár kifejezést spanyolul, mert a többség csak azt beszéli.

Borravaló

Az étteremben, a boltban a csomagolónak, a parkolóban az őrnek, a benzinkúton a dolgozónak, és úgy kb. mindenkinek, aki bármiben is segít szokás borravalót adni. Ez számunkra meglehetősen terhes volt, mert nem ehhez vagyunk szokva. Meglepő volt, hogyha étteremben túl kevés borravalót adtunk, akkor máris barátságtalanok lettek velünk. Mi általában 10% körül maradtunk, de az elvárás inkább 15-20%.

Mexikóváros

Mivel a városóriást leginkább autóknak építették, és még a tömegközlekedés is elsősorban buszokból áll, ezért híresen rossz a levegő. A szinte állandó szmog miatt, szürkés az ég, alig látni a város szélén lévő 3000 méteres hegyeket, s a nap végére összegyűlő pára délutáni esőket eredményez. Emiatt, és a durva fényszennyezés miatt az éjszakai égen maximum a majdnem a város közepén leszálló repülőgépek fényein kívül mást nem lehet látni.

Mexikóváros turisztikai vonzereje tehát az itt lévő kultúrában, gasztronómiában, élénk éjszaki életben és a múzeumok sokaságában keresendő. Néhány nap alatt kellemes felfedezhető ez a hatalmas város, és életreszóló élményt nyújt.

A város számos ún. coloniából, vagyis szomszédságból áll, amik sokban különböznek egymástól. Szálláskereséskor az alábbi negyedeket érdemes figyelembe venni: Roma, Condesa, Hipódromo, Polanco, Juárez és Coyoacán. Ezek biztonságos és a helyiek által is kedvelt gazdagabb környékek.

Roma Norte és a La Reforma

Szállásunk Roma Norte negyedben volt. A reptérről metróval, Uberrel, vagy taxival juthatunk ki a városba. Mivel éjjel érkeztünk, a taxit választottuk. A hivatalos taxitársaság pultjainál, már az érkezési oldalon, előre lehet fizetni az egyébként nem drága fuvarért, csak tudni kell, hogy hová megyünk. Az így kapott cetlivel pedig már visznek is a reptérről, persze a végén illik borravalót adni a sofőrnek.
Roma Norte lakónegyed, ami többek között szép építészetéről is híres. A Plaza Río de Janeiro környékén több jó éttermet és pékséget is találunk. Ilyen például a Panadería Rosetta, a Restaurante Rosetta, a Macelleria Roma és a Cafebrería El Pendulo.
A Zona Rosa művész, fiatal bevándorló és meleg negyedként ismert. A Londres és a Hamburgo utcákon érdekes üzletek és éttermek találhatók, míg a gyalogosoknak átalakított Génova utcán esténként hatalmas az élet. Itt is van egy étterme a Taquería Orinico láncnak, ahol a város egyik legjobb tacóit adják.
20240420_190343.jpgAz utca végén pedig az El Angel de la Independencía található a Reforma sugárút közepén.
20240419_184802_2.jpgA felhőkarcolókkal szegélyezett, nyílegyenes Reforma köti össze a belvárost a Chapultepec parkkal.

Monumento a la Revolución és Alameda Central

A mexikói forradalom emlékműve egy diadalív szerű épület, ami egy nem kifejezetten szép környéken és téren található, de egy fotó erejéig érdemes meglátogatni.
Innen nem messze fekszik az Alameda Central park, amelyiknek nyugati végén a Museo Mural Diego Riverát találjuk. A híres mexikói falfestményművész egyik legismertebb alkotása a Vasárnap délutáni álom az Alameda parkban látható itt. A mű eredetileg egy hotelben volt, ami egy földrengésben megrongálódott. A festményt sikerült megmenteni, és építettek is neki egy külön épületet, hiszen szinte az egész mexikói történelmet tanulmányozni lehet rajta.
A park keleti végében áll a Palacio de Bellas Artes art-nouveau épülete. Az előadóteremként és kiállítótérként funkcionáló létesítmény tele van falfestményekkel és izgalmas időszaki kiállításokkal.
20240420_105842_2.jpgEz az épület és a Diego Rivera múzeum is ingyen látogatható vasárnaponként.

Centro

Az Alameda Central hivatalosan már a belváros része, de az innen keletre kezdődik csak igazán. A Torre Latinoamericana valaha Dél-Amerika legmagasabb épülete volt, és kilátójából nagyszerű, 360°-os kilátás nyílik a városra.
Itt található a Csempés ház (Casa de los Azulejos), ami portugál csempékkel van díszítve.
Érdekes épület a mexikói posta főépülete (Palacio Postal), ahol egy kis postamúzeumot, és gazdagon díszített art-nouveau lépcsőházat találunk.
Az Postapalotával szemben áll a Nemzeti Szépművészeti Múzeum (Museo Nacional De Arte).
A Tacuba utcán egészen a Templo Mayorig sétálhatunk, ami az aztékok idejében a város központja volt. Ma régészeti területnek számít.
A romok a Mexikóvárosi Katedrális mögött találhatók. A katedrális (Catedral Metropolitana de la Ciudad de México) Latin-Amerika legnagyobb és legrégebbi katolikus székesegyháza, ami a Zócalón, vagyis a főtéren áll.
A Zócalo a világ egyik legnagyobb városi tere, már az azték időkben is központként funkcionált. Ma itt található a Nemzeti Palota (Palacio Nacional), ami a kormányzat főépülete.
Az Alamedához a híres Francisco I. Madero sétálóutcán juthatunk vissza.

Museo Nacional de Antropología

A Nemzeti Antropológiai Múzeum a Chapultepec park északi részén áll, és talán a város egyik legismertebb, és legérdekesebb múzeuma. Maga a park a város legnagyobbika, különféle múzeumokkal, állatkerttel, és egy kastéllyal.
Az antropológiai múzeum Mexikó spanyol gyarmatosítás előtti néprajzi történetét mutatja be.
20240420_143708_2.jpgA több szárnyból álló múzeumban részletesen ismerhetjük meg a különféle őshonos népek történetét, művészetét, szokásait (maják, aztékok, keleti-parti törzsek stb.)
20240420_143407.jpgA hatalmas múzeumban mi több órát töltöttünk, és a vége felé már alig bírtuk feldolgozni az információkat. Az emeleten az említett népcsoportok mai életébe és hagyományaiba tekinthetünk be. A belépő 80 peso/fő.

Museo Frida Kahlo

Talán az egyik legismertebb mexikói művész, Frida Kahlo egykori otthona ma életének és munkásságának szentelt múzeum. A Kék házként is ismert épület Coyoacán városrészben található. Az emlékmúzeum szuper informatívan és részletesen, ugyanakkor izgalmasan vezet végig Frida Kahlo és részben férje, Diego Rivera életén és művészetén.
20240421_111431_2.jpgA belépő 320 peso/fő és előre kell foglalni, mert a helyszínen nincs is jegyértékesítés.

Teotihuacán - ami kimaradt

Említett betegségünk miatt Teotihuacán romjaihoz sajnos már nem jutottunk ki. Ellenben mindenképpen figyelemre érdemes, hiszen a mai napig rejtély, hogy pontosan kik építették eredetileg, hiszen amikor az aztékok elfoglalták, és átalakították, már több évszázada elnéptelenedett.

Mexikó hatalmas országának ugyan csak egy kis szeletét ismertük meg, mégis sokáig fogunk emlékezni az itt szerzett nem mindennapi élményekre.

Útiterv:

1. rész
1. nap: Strandolás Cancúnban
2. nap: Cozumel
3. nap: Tulum
2. rész
4. nap: Cenoték és Valladolid
5. nap: Chichén Itzá és Izamal
6. nap: Uxmal és Mérida
7. nap: Mérida
3. rész
8. nap: Palenque
9. nap: Utazás San Cristóbal de las Casasba
10. nap: San Cristóbal de las Casas
11. nap: San Cristóbal de las Casas
12. nap: Chamula és Zinacantán
4. rész
13. nap: Mexikóváros - La Condesa, Roma Norte
14. nap: Mexikóváros - Centro, Chapultepec
15. nap: Mexikóváros - Coyoacán, Centro
16. nap: Mexikóváros

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.